ANALISIS CERITA RAKYAT
ASAL USUL DESA JEMBER
Ana ing sawijining dina putra Sunan
Kudus (ora isa di sebut jenenge) dikon Sunan Kudus nyebarake agama Islam ana
daerah Kedu kutha Magelang. Ana ing daerah Kedu wektu jaman semono mayoritas
masyarakat Kedu iya seneng adu jago
utawa adu pitik jago. Amarga budaya wong-wong Kedu seneng adu jago, putra Sunan
Kudus iya melu memasyarakat utawa nyedaki masyarakat karo cara melu adu jago.
Ana ing pertandingan putra Sunan Kudus iya menangan. Berita kuwi krungu kanthi
tekan kupinge Sunan Kedu. Sunan Kedu iya jawara adu jago ana daerah Paraan
Temanggung Magelang, ora ana wong kang bisa ngalahke Sunan Kedu. Nanging Sunan Kedu kang duweni watek pamer ora gelam
kalah, ngajak putra Sunan Kudus adu jago kang taruhane, yen kalah di jupuk
klambine. Akhire putra Sunan Kudus kalah, lan klambine di jupuk Sunan Kedu.
Putra Sunan Kudus isin banget lan mulih ana Kudus karo ati kang isin. Tekan
kutha Kudus, putra Sunan Kudus mulih wadul marang Sunan Kudus, dheweke cerita
opo kang wis di alalami wektu ana ing daerah Kedu, nganggo prasaan kang emosi. Banjur
Sunan Kudus ndhawuhi putrane kanggo
nggoleki informasi sapa iku Sunan Kedu, akhire putra Sunan Kudus wenehi ngerti
karo Sunan Kudus yen Sunan Kedu yaiku wali saka daerah Kedu dheweke iya putra
saka Sunan Makukuhan. Sunan Kedu iya nduweni jeneng Syeh Abdul Basir.
Putrane Sunan Kudus dikon Sunan Kudus
adu jago maneh karo Sunan Kedu kang nduweni tujuan njupuk klambine putra Sunan
Kudus kang wis di jupuk karo Sunan Kedu. Putra Sunan Kudus iya di wenehi
kekuatan karo Sunan Kudus kanggo ngalahna Sunan Kedu.Putra Sunan Kudus banjur mangkat
ana daerah Kedu maneh. Ana ing daerah Kedu putra Sunan Kudus nantang adu jago
maneh karo Sunan Kedu lan njupuk klambine maneh sing wis di rampas karo Sunan
Kedu.
Akhire Sunan Kedu kalah, adu jago di
menangna karo putra Sunan Kudus, amarga putra Sunan Kudus menang, Sunan Kedu
mikir-mikir mesti putra Sunan Kudus kuwi ora anake wong biasa. Akhire Sunan
Kedu ngongkon anak buah utawa prajurite kanggo luru asal usul putra Sunan Kudus
mau. Akhire Sunan Kedu reti yen dheweke
kui anak/putra saka Sunan Kudus banjurSunan Kedu iya dendam karo Sunan Kudus.
Amarga dendam karo Sunan Kudus kudu ngelawan Sunan Kudus, Sunan Kedu lunga saka
omah lan meguru ana Kyayi Telingsing kang iku iya guru saka Sunan Kudus.
Wektu meguru ana kyai Telingsing Sunan
Kedu iya di ajari kesekten kathi dheweke ndue kesektian kang apik pinter.
Nanging dheweke ora manfaatna kepeinterane karo bijaksana. Wektu meguru karo
Kyai Telingsing Sunan Kedu iya di pesen ojo pamer-pamerna kekuatanmu. Sunan
kedu lunga meguru karo kyayi telingsing saengga deweke dadi sekti. Sunan kedu
iya nduweni ilmu yaiku isa ngentengake awake, saengga dheweke mung nguncalake
tampah ing nduwur lan dheweke mencolot langsung isa mabur ana ngendi-ngendi kang
dikarepake.
Ana ing sawijining dina Sunan Kedu
penasaran karo kesektiane Sunan Kudus lan ape balas dendam karo Sunan Kudus
kang anake tau ngalahake Sunan Kedu. Kaya biasane Sunan Kedu iya njupuk tampahe
lan mabur mara ana kutha Kudus ameh ngadu kesektian karo Sunan Kudus.Ana ing
dalan, wong-wong podho ndelok lan pada heran karo Ki Ageng Sunan Kedu. Nanging
Ki Ageng Kedu angger mlengos nglewati omah-omah daerah-daerah kang di lewati.
Bareng wis tekan kutha kudus, Sunan Kedu ora lagsung mudun saka tampahe,
nanging isih mabur mubeng-mubeng ana kutha Kudus karo ngguyu ngakak. Ana ing
pelataran mesjid murid-murid Sunan Kudus iya pada ngeti Sunan Kedu mabur lan
pada penasaran karo kesektiane Suna Kedu. Nanging wektu Sunan Kedu ngguyu
ngakak-ngakak Sunan Kudus during metu saka masjid, dheweke isih ndzikiran bubar
sholat. Sunan Kudus iya ora heran karo kesektiane Sunan Kedu, amarga Sunan
Kudus iya wong kang sekti, nanging ora sombong.
Bubar
sholat Sunan Kudus metu saka mesjid lan krungu Sunan Kedu ape nantang dheweke
adu kesektian, bareng ndelok Sunan Kedu, Sunan Kudus iya mung nudingake tangane
ana arah Sunan Kedu, lajeng Sunan Kedu oleng ora ndue keseimbangan maneh,
tampahe oleng ana rana rene, oleng mengulon, lan sing asale awake entheng isa
mabur dadi abot lan tibo. Sunan Kedu tibo ana panggonan kang becek, yaiku tibo
ana nggon kang cedak banyu-banyu kang ameh sat. Ana kono akhire di jenengna
daerah jember karo masyarakat Kudus.
Analisis Cerita yang menggunakan
Teori Ferdinand De Saussure
1.
Tema :
Asal Usul Suatu Desa
2.
Tokoh :
- Sunan Kedu
-
Sunan Kudus
-
Putra Sunan Kudus
3.
Penokohan :
-
Sunan Kedu : Sombong, sakti. Bisa di
buktikan dalam cerita bahwa Sunan Kedu menantang Sunan Kedu Sabung Ayam.
-
Sunan Kudus : Baik, Karomah, sakti, bisa
di buktikan Sunan Kudus tidak pamer, bisa menggoyahkan ke saktian Sunan Kedu.
-
Putra Sunan Kudus : Pengaduh, bisa di
buktikan bahwa Putra Sunan Kudus pulang ke kudus bilang kpada Sunan Kudus, dan
meminta bantuan pada ayahnya.
4.
Alur :
Alur yang di gunakan adalah alur maju, karena cerita dalam cerita rakyat
ini menceritakan pengenalan tokoh dari
awal hingga akhir.
5.
Sudut Pandang : Sudut Pandang dalam
cerita rakyat di atas adalah sudut pandang orang ketiga. Karena pengarang /
pencerita menyebut tokoh-tokoh. Pengarang tidak masuk dalam cerita.
6.
Latar : 1. Magelang paraan Kedu
2. Kota Kudus
3. Masjid Sunan Kudus
4. Jember
4. Jember
0 komentar: