ASAL USULE PUNDEN KI WIRAWANGSA LAN KALI ULOH ING DUSUN PANDANAN
Ana
ing jaman dhisik ana bangsa luar Indonesia sing ninggalake asale gawe mlebu ana
ing Indonesia. Sing arep mlebu ana ing Indonesia yaiku bangsa landa utawa
Walanda. Tujuane bangsa landa mlebu ana ing Indonesia yaiku arep golek
rempah-rempah. Amarga ana ing Indonesia akeh bahan rempah-rempah sing bisa gawe
awak anget, amarga ana ing papane wong landa kono hawane adem. Sakwise wong
landa tumeka ana ing Indonesia, bangsa landa menika uga tekan ana ing tanah
Jawa.
Sakwise
bangsa landa golek apa sing digoleki yaiku rempah-rempah. Wong landa ngerti yen
bangsa Indonesia kuwi sugih rempah-rempah lan liya-liyane nanging wong
Indonesia ora bisa manfaatake kabeh kuwi karo temenanan. Delok kahanan kaya
mangkana, wong landa duweni pikiran sing ora apik. Yaiku para bangsa landa
pengen nguasani Indonesia supaya isoh jikuki rempah-rempah lan kekayaan alame
Indonesia sakpenake. Amarga wong Indonesia gampang dibodohi, wong Indonesia ana
sing didadekake babu marang wong Landa.
Nanging
uga ana wong-wong pinter lan duweni kewanen ingkang gedhe sing ora gelem
didadekake babune wong landa. Wong-wong
sing kaya mangkana kuwi dadi berontak marang wong landa. Wong-wong sing kaya
mangkana milih perang nglawan bangsa landa. Supaya isoh bebas lan bisa merdeka.
Ana ing kabeh papan panggonan kang ana ing Indonesia ora ana kang pengen dadi
babune wong landa dadi kabeh padha berontak marang wong landa kanthi perang
karo penjajah.
Mangkana
uga wong-wong sing ana ing tanah Jawa, padha perang lawan wong landa. Amarga
wong-wong landa nyebar ana ing sakabehe papan ing Indonesia. Para pemimpin
padha mimpin pasukane gawe nglawan wong landa. Nganthi tumeka ana ing Jawa
Tengah. Landa-landa padha nyebar ana ing Jawa Tengah.
Ana
sawijining papan jenengan Dusun Pandanan. Papan kuwi ana ing sisih lor Desa
Getasan sing ana ing cedake kutha Salatiga. Para wong landa tumeka ana ing
papan kana. Nanging para landa mau tumeka ana ing papan kana ora gawe nguasani
dusun mau, nanging namung mlaku golek rempah-rempah. Amarga ana ing dusun kana
ora ana sing digoleki banjur wong-wong mau lunga saka dusun Pandanan. ananging
wong landa mau kerep banget lewat ana ing dalan dusun Pandanan. Dusun Pandanan
mau gawe transite wong landa kuwi. Nanging tetep wae dening para warga sing ana
ing papan mangkana padha siaga menawa sewayah-wayah para landa mau padha
ngrusuhi uripe wong dusun kana supaya Pandanan tetep aman.
Ana
ing sawijining dina, dusun Pandanan ketekanan priyayi sing ora dikenal karo
wong-wong ing dusun. Wong mau kalebu wong sing asing dening para warga. Wong
sing tumeka ana ing kana mau ngaku yen dhewekke kuwi lagi ngulandara.
Ngulandara
mau ora ngaku lan ora ngandharake sapa asline dheweke. Nanging amarga para
warga ana ing kana padha sopan lan katon sae lan uga papan mau katon aman saka
wong-wong Landa amarga miturut pandelenge ora ana wong landa ing papan kana
mau panjenengane mau matur sapa asline
lan apa perlune panjenengane mau tumeka ana ing papan kene.
Nanging
sakdurunge panjenengane mau matur sapa dheweke asline, ngulandara mau matur nek
para warga wis padha ngerti sapa asline panjenengane ora ana sing kepareng
ngandharake ana sing sapa wae sapa asline, menawa ana sing wani matur utawa
nyariosake ana ing wong liya sing dudu wong Dusun Pandanan bakal kena cilaka.
Lajeng
panjenengane mau nyaritake sapa asline panjenengane. Panjenengane mau yaiku Ki
Wirawangsa. Ki Wirawangsa yaiku salah sijine anak buahe lan kanca cedake Raden
Diponegoro. Ki Wirawangsa nyarioskake yen dheweke sing ngewangi Raden Diponegoro
ana ing perang nglawan karo wong landa. Ngewangi Raden Diponegoro nglawan wong
landa gawe ngusir penjajah saka Ambarawa.
Nanging
ana ing sawijining dina nalika Raden Diponegoro lan Ki Wirawangsa lagi perang
karo wong landa, amarga senjatane ora akeh lan ora canggih kaya duwene wong
landa Raden Diponegoro lan Ki Wirawangsa kalah. Amarga kalah Raden Diponegoro
lunga mlayu gawe nyelametake awake, semana uga Ki Wirawangsa. Saka kedadean
mangkana Ki Wirawangsa dadi pisah karo Raden Diponegoro. Ki Wirawangsa lunga
dewe mlaku adoh supaya ora ditangkep karo wong landa.
Nanging
sakdurunge panjenengane mau ngulandara. Ki Wirawangsa bali ana ing kraton
nanging amarga ora bisa kepanggih karo Raden Diponegoro, amarga Raden
Diponegoro uga ninggalake kraton ben slamet saka wong landa. Ki Wirawangsa uga
lunga ninggalake keraton nerusake ngulandarane.
Sakdurunge
tumeka ana ing Pandanan, Ki Wirawangsa nglewati papan panggonan warna-warna
sing dening panjenengane dewe ora reti papan kuwi ana ing ngendi. Nganthi ana
ing tengah alas panjenengane uga nglewati. Panjenengane ora mangan lan ngombe
apa sing kerep didhahar ana ing kraton nanging mangan apa sing bisa dipangan.
Ana
ing ngulandarane Ki Wirawangsa mau dheweke nyamar dadi wong biasa supaya ora
dikenali dening wong liya. Nyamar supaya ora bisa dikenali dening wong landa
amarga Ki Wirawangsa termasuk wong sing digoleki dening wong landa utawa dadi
buronane tentara landa. Tujuane ben ora kena ditangkap dening tentarane landa.
Amarga papan sing dilewati dening Ki Wirawangsa dewe papan sing akeh tentarane
wong landa.
Nganthi
panjenengane bisa teka ana ing dusun Pandanan kuwi bisa diarani yen dheweke
kuwi beja bisa teka ana ing papan sing aman saka tentarane landa lan dhewekke
dislametkake para warga amarga bisa umpatan ana ing papan kana lan diparingi
dhahar. Amarga miturut pamirsane Ki Wirawangsa dusun mau aman ayem tentrem saka
wong landa, panjenengane urip suwe ana ing kana.
Suwe
urip ana ing dusun Pandanan lan duweni sipat kang apik karo tiyang sanes. Gawe
Ki Wirawangsa disenengi dening para warga dusun Pandanan. Dening karo para
sesepuhe dusun Ki Wirawangsa didadekake “Bekel” utawa pemimpine dusun.
Tugasipun Ki Wirawangsa menika njaga keamanane dusun Pandanan saking para
penjajah lan biyantu ing panguripane para warga supaya makmur.
Amarga
wis suwe urip ana ing dusun Pandanan lan gawe panguripane para warga dadi
tentrem ayem lan makmur. Ki Wirawangsa nyaritakake yen dheweke kuwi duweni
kekuatan lan kasekten. Nanging ora nate dipamerake dening wong liya. Sakdurunge
duweni kekuatan lan kasekten, Ki Wirawangsa ndisik meguru karo wong sekti ana
ing alas salah sijining gunung ing Jawa Tengah. Gurune ngajari akeh banget
ilmu. Ilmu sing diajari dening gurune ora mung ilmu kasekten nanging uga ilmu
akal kapinteran lan keagamaan. Kekuatan lan kesaktiane Ki Wirawangsa yaiku ora
bisa dipateni karo wong liyo ora ana sing bisa ngalahake Ki Wirawangsa.
Sakbibare wis dirasa kuat lan wis siap, Ki Wirawangsa lunga saka omahe gurune
lan ketemu karo Raden Diponegoro.
Nanging
asine Ki Wirawangsa duweni rahasia sing ora ana wong sing reti dening rahasiane
mau. Amarga panjenengane wedi menawa ana wong sing reti rahasiane bakal ana
wong sing srei sing manfaatake kelemahane Ki Wirawangsa kuwi. Rahasiane yaiku
sakdurunge panjenengane lunga ninggalkake gurune, gurune pesen yen dhewekke ora
entuk nyenggol dom “jarum” utawa nyekel dom amarga seka dom kuwi panjenengane
bisa mati. Nalika dom “jarum” kuwi ditanclepkake ana ing telapak tangane Ki
Wirawangsa.
Nanging
amarga para warga mau penasaran karo apa sing diaturake dening Ki Wirawangsa
mau bener apa orane. Lajeng para sesepuh dusun ngaturi tugas Ki Wirawangsa
kangge nderek sayembara lan damel mastikake bener napa boten kasektene Ki
Wirawangsa, sayembara mau sing nganakake priyayi saka dusun Gading priyayi sng
paling sugih ana ing dusun kana. Menawa menang bakal entuk duit lan emas uga
bisa krama karo anake Ki Slamet. Amarga putrine kuwi putrid paling ayu ana ing
papan mau.
Nalika
Ki Wirawangsa melu ana ing sayembara mau ora ana sing bisa menang lawan karo Ki
Wirawangsa. Lajeng ana lawan sing awani nantang Ki Wirawangsa amarga ora trima
yen panjenengane menang entuk duit uga emas lan bisa ngentukake putrine Ki
Slamet, jenenge Raden Wiryo. Raden Wiryo ora trima nalika Ki Wirawangsa bisa
menang lan bisa krama karo putrine Ki Slamet. Amarga kekuatane lan kasektenane
Ki Wirawangsa menang lawan Raden Wiryo.
Ki
Slamet seneng amarga Ki Wirawangsa sing menang entuk duit uga emas lan bisa
ngentukake putrine, amarga Raden Wiryo kuwi wong sing duweni sipat kang elek.
Lan dadi musuhi Ki Slamet amarga ora diparengake krama karo putrine. Apa maneh
miturut pamirsane Ki Slamet, Ki Wirawangsa kuwi ijeh enom, pasuryane sae,
duweni kedudukan, lan kesakten ndadekake Ki Slamet mantep nikahkake putrine
karo Ki Wirawangsa. Sakbibare tugas nderek sayembara Ki Wirawangsa wangsul
meneh ing dusun Pandanan mbeta garwanipun lan duit emas kang kathah sanged.
Amarga
Ki Wirawangsa menang ana ing sayembara mau, para sesepuhe dusun Pandanan
pitados yen Ki Wirawangsa kuwi pancen sekti lan duweni sipat kang apik amarga
bisa ngentukake putrine Ki Slamet.
Sakwise
Ki Wirawangsa krama karo utrid Ki Slamet lan bisa urip tambah kepenak. Anggawe
wong-wong sing serik karo Ki Wirawangsa tambah ora seneng karo Ki Wirawangsa
amarga Ki Wirawangsa wong anyar sing bisa duweni kedudukan sing dhuwur ana ing
dusun Pandanan lan bisa krama karo wong ayu apa meneh saiki Ki Wirawangsa bisa
sugih. Akeh wong sing tambah seneng karo Ki Wirawangsa nanging uga akeh sing
tambah ora seneng karo Ki Wirawangsa.
Amarga
Raden Wiryo ora bisa menang lawan karo Ki Wirawangsa, Raden Wiryo kepengen
ngwlales Ki Wirawangsa. Raden Wiryo lajeng ngakon tiyang kangge madosi
informasi sinten asline Ki Wirawangsa. Nalika Raden Wiryo ngakon wong,
panjenengane malah nyuwun ngapuro dening Ki Wirawangsa amarga sampun nantang
kaliyan Ki Wirawangsa. Lajeng panjenengane kepengen dadi muride Ki Wirawangsa
amarga Raden Wiryo mangertos menawi Ki Wirawangsa kuwi wong sing duweni
kesakten.
Amarga
Ki Wirawangsa ora duweni pikiran sing elek babagan Raden Wiryo sing kepengen
dadi muride Ki Wirawangsa. Amarga niate Raden Wiryo apik Ki Wirawangsa gelem dadi
gurune Raden Wiryo nanging Ki Wirawangsa ora maringi piwulang babagan kasekten
sing panjenengane ora bisa dipateni. Amarga miturut pandelenge garwane Ki
Wirawangsa, yen Raden Wiryo kuwi mung arep ngapusi Ki Wirawangsa.
Sakwisi
Raden Wiryo entuk apa sing dikarepake, panjenengane duweni rencana pengen
nyerang lan mateni Ki Wirawangsa lan Raden Wiryo kerjasama karo tentara landa.
Amarga para tentara landa uga madosi Ki Wirawangsa. Amarga Ki Wirawangsa sekti,
dheweke bisa reti yen dheweke bakal dicelakani.
Nalika
Raden Wiryo lan para tentara arep mateni Ki Wirawangsa, malah Raden Wiryo lan
para tentara landa sing kalah amarga kasektene Ki Wirawangsa sing ora bisa
ditandingi. Nalika lagi ngetokake kekuatane akeh tentara landa sing mati amarga
mesakkake karo Raden Wiryo, Raden Wiryo entuk lunga saka papan mau nanging
nalika Raden Wiryo gawe perkara bakalan dipateni dening Ki Wirawangsa.
Nanging
amarga Raden Wiryo ora terima dening kekalahane kuwi mau, panjenengane malah
mateni garwane Ki Wirawangsa. Lajeng amarga Ki Wirawangsa tambah duka Raden
Wiryo dipateni sirahe dijikuk seka awake. Digujeng dening Ki Wirawangsa dibuak
ana ing kali amarga durung tenanan mati sirahe mau isih urip lan bisa nangis
ngomong njaluk ampun marang Ki Wirawangsa nanging panjenengane tambah duka
amarga garwane uwis dipateni. Sirahe Raden Wiryo sing seka matane metu uloh
“air mata” dibuak ana ing kali cedak dusun Pandanan. Lajeng kali mau dijenengi
“Kali Uloh” amarga nalika Raden Wiryo arep seda dhewekke ngetokake uloh saka
mripate.
Amarga
saiki Ki Wirawangsa urip dewekan wis ditinggal karo garwane seda. Ki Wirawangsa
nyeritakake babagan rahasiane sing wiwit tumeka ana ing dusun Pandanan disimpen
apik-apik supaya ora ana sing ngerti saiki malah diceritakake marang para warga
dusun Pandanan.
Ki
Wirawangsa cerita nek dhewekke bisa seda. Dhewekke bisa seda nalika
panjenengane nglanggar pesene gurune nek ra entuk nyedaki dom. Nanging saiki
malah panjenengane nyeritakake yen bisa seda. Panjenengane bisa seda yen dom
“jarum” ditancepkake ana ing telapak tangane Ki Wirawangsa. Nanging sakdurunge
ana sing wani nancepkake dom ana ing telapakan tangane, panjenengane matur yen
Ki Wirawangsa wis seda kudu nyepakake tanah kanggo pasareane Ki Wirawangsa lan
saben malem senen kliwon para warga Pandanan kudu nyepapake sesajen ana ing
pasareane Ki Wirawangsa. Sesajene yaiku kolak ketan, ingkung kunig, sego
glondong 5 pasang, gudangan, cambah, gereh, lan endhog jawa godhog.
Sakbibare
Ki Wirawangsa matur kaya mangkana lajeng dom mau ditancepkake ana ing telapak
tangane Ki Wirawangsa. Lajeng panjenengane menika seda. Para warga lajeng
ngubur jasadipun Ki Wirawangsa wonten ing papan kang sampun disiapaken para
warga kaya dene kang disuwun dening panjenengane sakderengipun seda.
Nalika
Ki Wirawangsa sampun seda. Mbah Setro inggih menika salah sijine sesepuhe desa
kagungan utrid. Nalika putrinipun menika nembe dolanan wonten ing ngajengan
dalem, delok pitik jago lajeng matur kaliyan Mbah Setro. Mbah Setro matur nek
pitik jago mau pitike Ki Wirawangsa amarga metune saka pasareane Ki Wirawangsa.
Kaliyan Mbah Setro pitik jago mau dikon bali ning asale nanging pitik jago mau
mlaku ngulon ana ing kulone dusun Pandanan menika wonten dusun nama Ploso
Ngrawan. Pitik jago mau mandek ing sak wetane dusun Ploso Ngrawan menika.
Amarga boten purun bali ing asale.
Lajeng
sakwise jaman kamardikan tradisi maringi sajen ing pasareane Ki Wirawangsa
taksih dilakoni. Nanging ingkang nglakoni tradisi menika sakniki namung Kepala
Dusun “Bekel” mawon. Lan saben tanggal 17 Agustus para warga padha genduren lan
maringi sesajen ing Punden Ki Wirawangsa lan donga wonten ing papan menika
amarga Ki Wirawangsa tiyang ingkang berjasa damel dusun Pandanan. Ngantos jaman
sakniki tradisi menika taksih dilajengaken.
0 komentar: